سازمان تعاون روستایی

این سایت به بیان ساختار سازمان تعاون روستایی خواهد پرداخت .
بایگانی


مقدمه :

عمده اثربخشی سازمان در حوزه تامین نهاده های کشاورزی و خرید محصو لات از کشاورزان و بازار رسانی بموقع محصولات کشاورزی می باشد.

بخش اول

اثربخشی چیست؟

به معنای تحقق اهداف سازمان است و یا به عبارت کاملتر ،اثربخشی نشان می دهد که تا به چه میزان از تلاش انجام شده , نتایج مورد نظر حاصل شده است.

 چهار رویکرد اثربخشی از دیدگاه رابینز

رویکرد نیل به هدف:

رویکرد نیل به هدف چنین اظهار می دارد که اثربخشی سازمانی باید بر حسب میزان تحقق اهداف آن باشد،نه وسایل یا امکانات به کار گرفته شده برای دستیابی به اهداف

رویکرد سیستمی:

در رویکرد سیستمی اهداف نهایی مورد غفلت واقع نمی شوند بلکه اهداف در یک مجموعه از معیارهایی بسیار پیچده به عنوان یک جزء مورد توجه قرار می گیرند، مدل های سیستمی بر معیارهایی که بقاء بلندمدت سازمان را افزایش خواهند داد تأکید می ورزند. بنابراین رویکرد سیستمی به نتایج معین شده بیش از وسایل و امکانات نیل به آنها تأکید نمی کند.

رویکرد ذینفعان استراتژیک:

گروه های ذینفع یکی از گروه های داخل یا خارج از سازمان است که درعملکرد سازمان نقش و سهمی دارد، در این رویکرد تعیین میزان رضایت این گروه ها به عنوان شاخص عملکرد سازمان و اثربخشی سازمانی محسوب می شود، از این دیدگاه، سازمانی اثربخش است که خواسته های عوامل محیطی خود را که تداوم حیات سازمان مستلزم حمایت آنهاست، برآورده کند.

رویکرد ارزش های رقابتی:

 شناسایی همه متغییرهای کلیدی در حیطه اثر بخشی و سپس تعیین این که چگونه این متغییرها به هم مرتبط می شوند ارزشمند است، رویکرد ارزش های رقابتی  چارچوب منسجمی به منظور تحقق این مهم ارائه می دهد.

بخش دوم :

چالشها ی پیش روی سازمان تعاون روستایی 

 1- اوضاع نابسامان اقتصادی ازجمله مشکلات دائمی سازمان بوده بطوری که در هر مرحله بااخذ تصمیمات وسیاست گذاریهای جدید  ،مشکلات جدیدی بوجود آمده و عدم وجود ثبات اقتصادی مانع از اجرای سیاستهای اصلی سازمان بوده است. در این شرایط شاهد ازبین رفتن اعتماد حاکم به تعاونیهای تحت پوشش سازمان بوده ایم تا جایی که هرگاه الزامی برای تاسیس تعاونی جدید بوجود آمده ، بدلیل دیدگاه منفیی که ذینفعان از سایر تعاونیها دارند کار سازمان را در تشکیل تعاونی جدید با اشکال مواجه مینماید.

2- حضور رقبای بسیار زیاد درسنوات اخیر برای مجموعه سازمان وهمچنین عدم تواناییهای لازم برای به روز شدن ازدیگر چالشهای سازمان محسوب می گردد.

3- با گذشت بیش از 50 سال از تاسیس این سازمان نیروی انسانی موجود کاهش پیدا کرده وبه دلیل محدودیتهای موجودپیش روی سازمان مانع از حضور نیروهای متخصص شده وهمین امر باعث عدم توازن سازمان با شرایط روز جامعه شده است.

4- با برداشته شدن نظام توزیع کالاهای کوپنی و همچنین انجام خرید گندم توسط سیلوهای بخش خصوصی مشکلات اقتصادی زیادی برای تعاونیهای تحت پوشش وبه تبع آن سازمان تعاون روستایی که بخشی از درامد آن توسط شبکه تامین میشود ایجاد شده است.

برون سپاری ها:

واگذاری حسابرسی ازواحدهای تعاونی تحت پوشش به بخش خصوصی.

واگذاری امور آموزش تعاونیها به بخش خصوصی.

پیشنهادات :

با توجه به محدودیتهای  مالی ومنابع انسانی موجود پیش روی ، سازمان برای موفقیت در عرصه های جدید نیاز به بازسازی ساختار وحذف برخی از پستها وایجاد مشاغل جدید مبتنی بر فن آوریهای روز دارد.

با توجه به رشد بخش خصوصی  وانجام بسیاری از فعالیتها موازی باسازمان در روستاها تغییر رسالت بسیاری از شرکتهای تعاونی در روستاها احساس می شود بنابراین سازمان باید تعاونیها را بسمت فعالیتهای جدید اقتصادی  مبتنی بر دانش های جدید (شرکتهای دانش بنیان) هدایت نموده واز این طریق هم به اشتغال روستاییان کمک نموده و هم گامی در حل مشکلات تعاونیها بردارد.

سازمان باید شرکتها را در زنجیره تامین نهاده ها و توزیع محصولات کشاورزی فعالتر نموده وکالاهای کشاورزی را ازطریق این شرکتها بی واسطه به مصرف کننده برساند.

 

 از دیدگاه رابینز با توجه به ساختار سازمان و منفعت بردن شبکه تعاونیها از سازمان وبا عنایت به اینکه رضایت این تعاونیها جزء آیتم های ارزیابی عملکرد سازمان  ووجود وبقای تعاونیهای تحت پوشش ضامن وجود سازمان محسوب می شود. بنابراین اثربخشی این سازمان  در رویکرد ذینفعان استراتژیک قرار خواهد گرفت.

 

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۰/۲۴
حجت اله فراهانی

نظرات  (۱)

۲۶ دی ۹۵ ، ۱۶:۵۹ اردستانی
جناب آقای حجت اله فراهانیم
با سلام
این وبلاگ فاقد تحلیل مناسب و منسجم  است
نمره شما از این وبلاگ3 است
برقرار باشید: دکتر اردستانی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی